Напредък при литиево-металните батерии

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 02 сеп 2019, 21:10

A4i написа:
02 сеп 2019, 20:51
Проблемите с батериите са технически. Вече имат решения в посока гелов или направо прахообразен - твърд електролит но производителите смятат да капитализират безплатната реклама на електромобилите и да натрупат пачки докато клиента ги смята Фенди иновация . До преди две години Самсунг имаше подобна стратегия при смартфоните , като използваше метализирана пластмаса за корпусите , а вместо полимерни батериите влагаше обикновени със силно запалим органичен разтворител за електролит, щото са с 5 стотинки по евтини.
Абе аз бих казал че електромобилите са на далавера, особено цената на тока от 2 лева за 100 км пробег и липсата на двигател, скоростна кутия, съединител, резервоар и масла течности, филтри, ремъци и т.н. консумативи за редовна смяна. Прави ми впечатление че под предния капак на Ел. голфа е празно като в хралупа. Има части , колкото да напълнят две кутии от обувки. В същото време обслужването на един дизел Евро5/6, втора ръка е ултра-мега скъпо удоволствие предвид множество екологични чаркалаци/консумативи за подмяна или почистване. За това са много малко хората, които го правят. Карат си ги скопени, димящи, смърдящи и тропащи. Само ремонтния комплект за почистване на 4-те дюзи е 200 лева, а това са 8 малки О- пръстенчета , четири медни шайби и четири гумени уплътнения. Демонтаж чистене със спрей , смяна на уплътнения и монтаж е още 400. Тестване на стенд за валидиране че атомизират правилно и в точния обем , а не пишкат - още 400. Едни 1000 лв се дават като почнат да умират конете и се молиш да се размине само с това , че подмяната на само една дюза с нова е 2000.
И това го има, защото у нас колите са милионници, особено дизелите. Но непукизма от обгазяването на останалите хора по пътищата, наистина ме кара и мен да се замислям, че има нещо сбъркано в народопсихологията ни.
Иначе електричките също имат антифриз и водна помпа за охлаждане на батерията, спирачна течност, дискове и накладки, масла на диференциала, дори и скоростна кутия си имат и филтри на купето разбира се.
Дори и да наложат електрички със забрани у нас, пак ще се намери някой с теч на антифриз например.
Има си технически прегледи и държавата трябва да си влезе в ролята на регулатор и да спира от движение барутниците, а чак тогава да се мисли за субсидии на електрички.

A4i
Мнения: 3904
Регистриран: 08 фев 2009, 02:32

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от A4i » 02 сеп 2019, 21:32

Когато ел. двигателите са в колелата няма диференциал, нито скоростна кутия. Когато ел.двигателят е един , тогава има опростена директ-драйв скоростна кутия с две предавки и интегриран диференциал. Първа скорост се използва само при потегляне от място, защото въпреки огромния въртящия момент от 2000Nm на Ел. двигателя , 10 пъти понижаваща първа предавка на обикновен автомобил дава дори по-голям въртящ момент.

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 02 сеп 2019, 21:48

A4i написа:
02 сеп 2019, 21:32
Когато ел. двигателите са в колелата няма диференциал, нито скоростна кутия. Когато ел.двигателят е един , тогава има опростена директ-драйв скоростна кутия с две предавки и интегриран диференциал. Първа скорост се използва само при потегляне от място, защото въпреки огромния въртящия момент от 2000Nm на Ел. двигателя , 10 пъти понижаваща първа предавка на обикновен автомобил дава дори по-голям въртящ момент.
Когато ел. двигателите са в колелата идва проблемът с тежестта в окачването, което се разбива много бързо. За това и тази компановка не се ползва в електромобилите за ежедневна употреба.

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 02 сеп 2019, 22:47

Legolaself01 написа:
02 сеп 2019, 22:42
Само теории. Идете някъде да видите на живо за какво става дума. Очите ми останаха в Тесла 3. Изчистен и същевременно футуристичен дизайн. Голям компютър с всякакви екстри вътре, управляваш колата със смартфона включително отключване/заключване. Имаш 2 багажника- отпред и отзад. Цялата в камери и всевъзможни екстри. Абе луда работа. Направо да ти се прииска да откраднеш една. Ако имах такива пари веднага купувах една.
Тук обсъждаме ДВГ и електромобила, не екстрите.
Качи се в БМВ за 100 бона и виж дали няма повече екстри. Да не говорим, че в Модел 3 базовото оборудване няма ел. седалки даже, а хората постоянно се оплакват от лоша сглобка, некачествена боя и пълнене на багажника с вода.

Потребителски аватар
board
Мнения: 6044
Регистриран: 25 окт 2006, 14:01

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от board » 03 сеп 2019, 11:15

Добре де, а тези хубавци дето смятат да забраняват колите с ДВГ, от къде си представят, че ще дойде толкова допълнителна енергия да захрани всички коли? Нещо нови електороцентрали ще се строят ли какво?

Честно да ви кажа малко ме е страх да сме толкова зависими от електричеството, не че сега не сме достатъчно зависими.
Примерно лятото бях в Гърция и мина една доста сериозна буря, която свали няколко главни електропровода, което остави Халкидики за без ток за доста време. Хората усетиха на бързо как банковите им карта вече не означава нищо, как батерията на телефона започва да заминава и да ги оствая без комуникация и масово запалиха колите и си тръгнаха. Просто си мисля, какво ли щеше да бъде, ако всички тези хора разчитаха на електричество и за да си тръгнат. Или ако бедствието е по-голямо...

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 03 сеп 2019, 12:35

board написа:
03 сеп 2019, 11:15
Добре де, а тези хубавци дето смятат да забраняват колите с ДВГ, от къде си представят, че ще дойде толкова допълнителна енергия да захрани всички коли? Нещо нови електороцентрали ще се строят ли какво?

Честно да ви кажа малко ме е страх да сме толкова зависими от електричеството, не че сега не сме достатъчно зависими.
Примерно лятото бях в Гърция и мина една доста сериозна буря, която свали няколко главни електропровода, което остави Халкидики за без ток за доста време. Хората усетиха на бързо как банковите им карта вече не означава нищо, как батерията на телефона започва да заминава и да ги оствая без комуникация и масово запалиха колите и си тръгнаха. Просто си мисля, какво ли щеше да бъде, ако всички тези хора разчитаха на електричество и за да си тръгнат. Или ако бедствието е по-голямо...
То допълнителна енергия ще дойде, дори и от фотоволтаици и вятърни турбини. Но както сам си забелязал, дори и в по-богати страни може с дни да няма ток.
И друго се сещам, как в една София например, ще си зареждат електромобилите хората по блоковете? То не могат да си намерят място за паркиране, какво остава за зареждане.
Цялата тази подмяна на инсталации, кабели, гигантски батерии и трафопостове плюс нови електро мощности изискват чудовищно голяма инвестиция и труд, която едва ли ще се изплати и за това в нашата държава е немислимо.
Аз съм в къща, но пак не си представям да дам десетки хиляди левове за фотоволтаици, инвертори и батерии и зимата да не мога да си заредя колата, защото две седмици няма слънце например.

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 03 сеп 2019, 15:54

Legolaself01 написа:
03 сеп 2019, 15:10
Фотоволтаиците нямат нужда от слънце, а от.светлина.
Зимата си работят без проблеми.
Фотоволтаиците имат КПД под 20% и за да произвеждат смислено количество електроенергия, трябва облачността да не е гъста. За това се смятат в часове слънцегреене годишно.
В България КПД зимата е 3%, а лятото 13% от производство на електроенергия от фотоволтаиците - http://apexsolar.bg/downloads/Kalkulatory.htm
То иначе и на лунна светлина щеше да става, ама не става.

Никой никого не спира да си направи фотоволтаична система и да си купи електричка. Друг е въпросът, че почти никой не го прави, защото е неоправдано скъпо.

Потребителски аватар
board
Мнения: 6044
Регистриран: 25 окт 2006, 14:01

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от board » 03 сеп 2019, 18:36

Spikul написа:
03 сеп 2019, 12:35
И друго се сещам, как в една София например, ще си зареждат електромобилите хората по блоковете? То не могат да си намерят място за паркиране, какво остава за зареждане.
При положение, че развитите държави смятат да минават основно на електромобили след 10-20 години, при нас сигурно ще се случи след поне 30 години, та няма какво толкова да го мислим от сега. То до тогава и технологии и всичко ще е различно. Може да почнат да се зреждат екелтромобилите за минутка и да няма голяма разлика със сега. Или по улиците да се изградят паркоместа със стълбчета за зареждане, ще видим.

A4i
Мнения: 3904
Регистриран: 08 фев 2009, 02:32

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от A4i » 03 сеп 2019, 19:12

Закона на Ом и след 30 г. още ще е в сила :lol: Ел. инженерите ползват справочници от 1970 и в тях са описани ел. вериги, свързване на двигатели и т.н които са си съвсем актуални и днес. Тази дисциплина е различна от правото и икономиката , с това че "нормативната база" е закрепена през втората половина на 19 век и до сега само се надгражда с инкрементални стъпки. Точно за това твърдение че се чака някакъв имагенерен технологичен пробив след 20 години , които да направи електромобилите практични е напълно погрешно. Необходимата технология е налична днес, при това е доста по-евтина за инсталиране , експлоатиране и обслужване от ДВГ. Липсва политическа воля , поради огромните инвестиции в добивна/преработващата промишленост и инфраструктура за замърсяващиите ДВГ. Представете си какво е да запечатиш петролните кладенци, да спреш сондирането , да прибереш в моргата океанските платформи, да затвориш 2/3 от рафинериите, да нарежеш на скрап супер-танкерите, да демонтираш петролопроводите, да бракуваш базите за петрол, да пенсионираш тировите цистерни, да затвориш всички бензиностанции. Това си е бизнес за трилиони, които се съпротивлява до последна капка нефт. :D

Spikul
Мнения: 1216
Регистриран: 23 ное 2014, 12:17

Re: Напредък при литиево-металните батерии

Мнение от Spikul » 03 сеп 2019, 19:28

A4i написа:
03 сеп 2019, 19:12
Закона на Ом и след 30 г. още ще е в сила :lol: Ел. инженерите ползват справочници от 1970 и в тях са описани ел. вериги, свързване на двигатели и т.н които са си съвсем актуални и днес. Тази дисциплина е различна от правото и икономиката , с това че "нормативната база" е закрепена през втората половина на 19 век и до сега само се надгражда с инкрементални стъпки. Точно за това твърдение че се чака някакъв имагенерен технологичен пробив след 20 години , които да направи електромобилите практични е напълно погрешна. Необходимата технология е налична днес, при това е доста по евтина от ДВГ, но липсва политическа воля , поради огромните инвестиции в добивна промишленост и инфраструктура за замърсяващиите ДВГ. Представете си какво е да запечатиш петролните кладенци, да спреш сондирането , да прибереш в моргат океанските платформи, да затвориш 2/3 от рафинериите, да нарежеш на скрап супер-танкерите, да бракуваш базите за петрол, да пенсионираш торовите цистерни, да затвориш всички бензиностанции. Това си е бизнес за трилиони, които се съпротивлява до последна капка нефт. :D
Напълно съм съгласен с първата част от поста ти. Обаче с втората не съм.
Нали се сещаш, че ако петролните компании с тези трилиони долари, с които разполагат, ако искаха щяха да съсипят целия бизнес с електрички. А на практика става точно обратното - те са най-големите инвеститори във ВЕИ-та и електромобили. Това трябва да ти говори нещо съвсем различно - дошло е време да се преразпределят индустриите. Да не мислиш, че кобалта и лития няма да ни направят пак роби, както сме сега зависими от петрола?
Да не мислиш, че самолетите и корабите ще минат масово на ток? А всички пластмаси и масла са също от нефт.
Така, че те са си оплели кошниците и не ги мисли. Така е и с ДВГ, защото той отдавна можеше да е екологичен, но нямаше да е свързан с петрола.
А това, че ще имаме зарядни навсякъде в София, е пълна фантастика. Стига 10 секунди човек да се огледа в лунния пейзаж и наспрелите навсякъде коли и ще разбере, че това е пълна утопия.
Ние не може да се оправим с циганите, които крадат ток и жици, пътуват гратис и си ходят с каруците където си искат, та зарядни станции навсякъде ли правим?

Отговори